Meksykańska porcja zdrowia – nasiona chia

Meksykańska porcja zdrowia – nasiona chia

Właściwości południowoamerykańskich ziarenek

Chia są nasionami rośliny Salvia hispanica, pochodzącej z terenów Meksyku i Gwatemali. Były one popularne i stosowane już przez starożytnycj Majów oraz Azteków, którzy szybko zauważyli ich zalety, a także przypisali im właściwość jaką jest dodawanie siły wraz energią. Stało się tak za sprawą cennych związków i składników odżywczych, znajdujących się w ziarenkach.

Przede wszystkim zawierają one dużą ilość pierwiastków, posiadających różne role w organizmie. Można do nich zaliczyć:

  • fosfor, wpływający korzystnie na kości,
  • miedź, przyczyniającą się do zdrowego funkcjonowania serca,
  • mangan, usprawniający działanie układu kostno-stawowego,
  • żelazo, transportujące tlen między komórkami
  • magnez, umożliwiający prawidłową pracę układu nerwowego oraz utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi
  • wapń, budujący i regenerujący kości oraz mięśnie
  • selen, obniżający ryzyko chorób serca.

Ponadto w nasionach chia dostępnych w Bee zawarte są cenne kwasy Omega-3 oraz Omega-6, które zmniejszają stany zapalne. To najlepszy produkt roślinny, umożliwiający przyswajanie tych związków. Dodatkowo znajdują się w nim przeciwutleniacze, w postaci kwasów takich jak kwas chlorogenowy czy kwas kawowy, zapobiegających rozwojowi wolnych rodników.

Oprócz tego, w ziarenkach chia magazynowany jest błonnik, wspomagający pracę układu pokarmowego, a także przyspieszający perystaltykę jelit. Wpływa on korzystnie na metabolizm oraz przyswajanie niezbędnych składników. Dzięki wysokiej ilości tego związku, niezwykle ważne przy spożywaniu nasion chia jest regularne uzupełnianie płynów. Dlatego warto je odpowiednio przygotowywać i popijać wodą.

Jak jeść nasiona chia?

Są one produktem roślinnym, szybko pęczniejącym pod wpływem wody. Dzięki temu są idealnym składnikiem, który można dodać do koktajli, musli czy jogurtów. Dodatkowo znajdą swe zastosowanie przy tworzeniu pysznych deserów, a także egzotycznych sałatek na spotkania towarzyskie. Ich niesamowita forma i smak przykuje uwagę najbardziej wymagających degustatorów.

 

Nasiona chia

Nasiona chia

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia0) są małymi i czarnymi nasionkami. Ta roślina wywodzi się z Meksyku oraz Gwatemalii. Kształtem przypominają one owal i niezwykle błyszczącej fakturze. Odcienie nasion są różne, zwykle od białego po brązowe, a nawet czarne.

Nasiona chia jako źródło witamin i minerałów

Nasiona chia stanowią ogromne źródło potrzebnych dla ludzkiego organizmu witamin oraz minerałów. Posiadają one duże ilości:

  • błonnika,
  • białka,
  • kwasów tłuszczowych omega-3 – więcej niż łosoś norweski,
  • niezbędnych minerałów i przeciwutleniaczy.

Ze względu na swoje cenne właściwości, nasiona chia efektywnie wpływają na funkcjonowanie układu trawiennego, układu krążenia oraz serca. Dzięki ich regularnemu spożyciu można poprawić m.in. kondycję skóry.

Nasiona chia zawierają np. witaminę A wpływającą na właściwe widzenie, a witamina C wspiera odporność ludzkiego organizmu. Inne witaminy to z grupy B oraz wit. E. Cenne są również w nich: potas, fosfor, magnez, żelazo, miedź, cynk i selen. Nasiona chia świetnie pomagają uzupełnić niedobory wskazanych mikroelementów.

Działanie nasion chia

Nasiona chia są w pełni bezpieczne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego zdrowia. Zostały one zakwalifikowane do grupy nazywanej “nową żywnością”. Zgodnie ze zdaniem naukowców, nasiona chia mają stanowić element codziennej diety szczególnie dla osób, które zmagają się z dolegliwościami ze strony układu sercowo-naczyniowego, ponieważ zawierają one ogromną ilość wielonasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki nim można zniwelować stężenie zalegającego złego cholesterolu znajdującego się we krwi. Nasiona chia wykazują także pozytywne działanie, jeśli chodzi o funkcjonowanie układu nerwowego. To z kolei przyczynia się do polepszenia kondycji skóry. Wiele zatem przemawia, aby wprowadzić nasiona chia do swojej diety.

Wskazania do spożycia nasion chia

Nasiona chia może spożywać praktycznie każdy. Są one szczególnie zalecane osobom przestrzegającym bezglutenową dietę, bo one same w sobie również nie zawierają glutenu. Ten produkt stanowi też ważną rolę podczas profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego.

 

Czym są nasiona chia?

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia to małe, drobne ziarenka o owalnym kształcie. Najczęściej występują w czarnym kolorze, ale można je też spotkać w wersji białej lub brązowej. Często są też nazywane nasionami szałwii hiszpańskiej. Jest to roślina pochodząca z Ameryki Południowej – Gwatemali i Meksyku. Nasiona chia nie są nowoczesnym wynalazkiem, ponieważ były już znane tysiące lat temu i stanowiły podstawowe pożywienie Majów i Azteków.

Jakie są właściwości nasion chia?

Nasiona chia stały się popularne przez wzgląd na swoje bogate właściwości. Są cenionym “super food” (produktem o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych).

Są źródłem pełnowartościowego białka przez co doceniają je sportowcy oraz wegetarianie i weganie, którzy potrzebują dostarczyć ten surowiec ze źródeł innych niż zwierzęce.

Nasiona chia mogą pochwalić się bardzo dużą zawartością kwasów omega-3 i omega-6, ponieważ znajdziemy ich tam więcej niż w popularnie znanym  łososiu. To samo jeśli chodzi o wapń – w nasionach chia będzie go więcej niż w mleku, a żelaza jest więcej niż w szpinaku.

Ponadto zawierają szereg innych minerałów takich jak:

-mangan,

– fosfor,

– miedź,

– selen,

– magnez.

Wartości odżywcze nasion chia

100g nasion chia dostarcza 486 kcal. W składzie jest aż 16% białka, tylko 42% węglowodanów oraz 30% tłuszczu, którego znacząca część to zdrowe kwasy omega-3 i omega-6. Pozostały skład to liczne witaminy i minerały.

Do czego wykorzystuje się nasiona chia?

Surowe nasiona chia są twarde, jednak po namoczeniu nabierają wody, pęcznieją i miękną. Nasiona chia nie mają charakterystycznego smaku ani zapachu, dlatego ich zastosowanie w kuchni jest bardzo uniwersalne. Mogą być dodatkiem do deserów oraz innych dań na słodko. Przed dodaniem do potrawy należy je namoczyć w wodzie, mleku, jogurcie lub napoju roślinnym. W takiej postaci stanowią idealny dodatek do owsianek, jaglanek, koktajlu, czy budyniu.

Nasiona chia z powodzeniem można używać do dań wytrawnych, zaczynając od sałatek oraz jako dodatek do sosów i obiadów.

Mają właściwości zagęszczające dlatego mogą zastąpić jajko w potrawach lub po prostu mogą je zagęścić bez potrzeby dodawania mąki.