Czym są nasiona chia?

Nasiona chia to małe, drobne ziarenka o owalnym kształcie. Najczęściej występują w czarnym kolorze, ale można je też spotkać w wersji białej lub brązowej. Często są też nazywane nasionami szałwii hiszpańskiej. Jest to roślina pochodząca z Ameryki Południowej – Gwatemali i Meksyku. Nasiona chia nie są nowoczesnym wynalazkiem, ponieważ były już znane tysiące lat temu i stanowiły podstawowe pożywienie Majów i Azteków.

Jakie są właściwości nasion chia?

Nasiona chia stały się popularne przez wzgląd na swoje bogate właściwości. Są cenionym “super food” (produktem o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych).

Są źródłem pełnowartościowego białka przez co doceniają je sportowcy oraz wegetarianie i weganie, którzy potrzebują dostarczyć ten surowiec ze źródeł innych niż zwierzęce.

Nasiona chia mogą pochwalić się bardzo dużą zawartością kwasów omega-3 i omega-6, ponieważ znajdziemy ich tam więcej niż w popularnie znanym  łososiu. To samo jeśli chodzi o wapń – w nasionach chia będzie go więcej niż w mleku, a żelaza jest więcej niż w szpinaku.

Ponadto zawierają szereg innych minerałów takich jak:

-mangan,

– fosfor,

– miedź,

– selen,

– magnez.

Wartości odżywcze nasion chia

100g nasion chia dostarcza 486 kcal. W składzie jest aż 16% białka, tylko 42% węglowodanów oraz 30% tłuszczu, którego znacząca część to zdrowe kwasy omega-3 i omega-6. Pozostały skład to liczne witaminy i minerały.

Do czego wykorzystuje się nasiona chia?

Surowe nasiona chia są twarde, jednak po namoczeniu nabierają wody, pęcznieją i miękną. Nasiona chia nie mają charakterystycznego smaku ani zapachu, dlatego ich zastosowanie w kuchni jest bardzo uniwersalne. Mogą być dodatkiem do deserów oraz innych dań na słodko. Przed dodaniem do potrawy należy je namoczyć w wodzie, mleku, jogurcie lub napoju roślinnym. W takiej postaci stanowią idealny dodatek do owsianek, jaglanek, koktajlu, czy budyniu.

Nasiona chia z powodzeniem można używać do dań wytrawnych, zaczynając od sałatek oraz jako dodatek do sosów i obiadów.

Mają właściwości zagęszczające dlatego mogą zastąpić jajko w potrawach lub po prostu mogą je zagęścić bez potrzeby dodawania mąki.